Lidl Polska rozpoczął trzecią edycję kampanii „Sztuka niemarnowania”. W jej ramach sieć podzieli się poradami, dzięki którym można lepiej gospodarować produktami spożywczymi, aby ich nie marnotrawić. Partnerem akcji jest Caritas Polska.

Co roku w Polsce marnuje się 5 ton jedzenia, z czego 60% w gospodarstwach domowych. W  skali całego świata dane są jeszcze bardziej niepokojące: 30% żywności, czyli ok. 1,3 miliarda ton, trafia do kosza. Szacuje się, że to dość, by nakarmić 2 mld ludzi. Co więcej, rozkładające się artykuły spożywcze odpowiadają za ok. 8% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Każda tona żywności na wysypisku śmieci emituje do atmosfery 4,2 tony CO2, przyczyniając się do zmiany klimatu. Nie bez znaczenia jest też ślad wodny warzyw, owoców i innych produktów. Na wyhodowanie jabłka potrzeba ok. 70 l, a na wytworzenie kilograma wołowiny – aż 15 415 litrów*! Marnowanie żywności ma wpływ nie tylko na środowisko naturalne, ale także na stan naszego portfela. Szacuje się, że wartość żywności, którą wyrzuca do kosza polska czteroosbowa rodzina, wynosi aż 2 500 zł. Planując racjonalne zakupy, a także przechowując właściwie żywność, możemy zadbać o przyszłość naszej planety, a także lepiej zarządzać domowym budżetem.

Zostań artystą – nie marnuj jedzenia

Lidl Polska startuje z trzecią edycją kampanii edukacyjnej „Sztuka niemarnowania”. Sieć wraz ze swoim partnerem – Caritas Polska – będzie zachęcała do bycia artystą i uprawiania sztuki kulinarnej w rytmie zero waste, a także dokonywania przemyślanych zakupów. W trakcie kampanii promowane będą również dobre praktyki, dzięki którym można dłużej przechowywać żywność i lepiej wykorzystywać resztki. Kampania potrwa do 8 października br., a jej nośnikami będzie: gazetka reklamowa, kanały digitalowe, a także komunikacja w sklepach.

Kupuję, nie marnuję

Niemarnowanie żywności należy do jednych z najważniejszych zadań Lidl Polska. Sieć nieustannie rozwija działania w tym zakresie. Już na poziomie każdego sklepu optymalizowana jest wielkość zamówień oraz prowadzony jest system przecen, aby skutecznie minimalizować ryzyko marnowania. Każdy sklep monitoruje termin przydatności do spożycia sprzedawanych artykułów – gdy czas ten jest krótki, produkty objęte są przeceną. 

We wszystkich sklepach Lidl Polska dostępne są przecenione produkty w ramach akcji „Kupuję, nie marnuję”, w ramach której klienci mają dostęp do artykułów z każdej grupy asortymentowej oferowanych w niższej cenie – np.  świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze, owoce i  warzywa oraz tzw. suche artykuły (m.in. chleby pakowane, ciasta) o krótkim terminie przydatności lub z uszkodzeniami niewpływającymi na jakość produktu. Produkty objęte przecenami zawsze znajdziemy w miejscu ich standardowej prezentacji lub w specjalnych kącikach Taniej! dodatkowo oznaczonych informacją o przecenie i etykietą rabatową Kupuję, nie marnuję

Sieć regularnie oferuje także po obniżonych cenach „nieperfekcyjne” warzywa i owoce. Dotychczas dużym zainteresowaniem klientów cieszyły się niewymiarowe jabłka sprzedawane prosto ze skrzyń, nieidealne, „opalone” przez słońce pomidory, „krzywe” buraki oraz ziemniaki, które obrodziły w nadmiarze. Wprowadzając je do oferty, Lidl Polska przeciwdziała ich zmarnowaniu, jednocześnie wspierając polskich dostawców, którzy mieli problem ze sprzedażą tych produktów. 

*  Źródła: Materiał opracowano na podstawie wyników badań IOŚ-PIB i SGGW w ramach  projektu PROM; raportów Capgemini, IOŚ, NIK i Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Główne powody marnotrawienia żywności:

%

przeoczenie terminu przydatności do spożycia

%

zbyt duże zakupy

%

niesmaczne produkty

%

zakup złego jakościowo produktu

test
Pobierz e-book kuchnialidla.pl i gotuj w rytmie no waste.
Zapraszamy do pobrania materiałów informacyjnych kampanii „Sztuka niemarnowania”:

Bądź artystą i uprawiaj sztukę kulinarną w rytmie zero waste 

 3xE  - Ekonomia, Ekologia, Etyka

Kupuj pojedyncze sztuki owoców i warzyw 

Planuj racjonalne zakupy 

Ślad wodny jednego jabłka to 70 l wody 

60% żywności marnuje się w gospodarstwach domowych