Partnerstwo WWF

Partnerstwo z WWF

Razem na rzecz bardziej zrównoważonych wyborów

W 2024 roku rozpoczęliśmy nasze długoterminowe partnerstwo z WWF w 30 krajach, w których obecny jest Lidl. Koncentruje się ono na globalnych wyzwaniach środowiskowych naszych czasów: ochronie różnorodności biologicznej, klimatu i zasobów naturalnych, takich jak słodka woda. Współpracujemy, aby odpowiedzialnie pozyskiwać surowce, przeciwdziałać marnowaniu żywności, a także promować zrównoważone praktyki biznesowe. Dzięki wsparciu WWF chcemy ułatwić naszym klientom na całym świecie robienie bardziej zrównoważonych zakupów w przyszłości. Mottem naszego partnerstwa jest „Razem na rzecz bardziej zrównoważonych wyborów”. 

Partnerstwo z WWF

KLIMAT

Wyznaczamy sobie cele klimatyczne zgodnie z metodologią Science Based Target Initiative  

Zmiany klimatyczne są globalnym wyzwaniem i jesteśmy świadomi naszej odpowiedzialności w tym zakresie. Dlatego, w ramach partnerstwa z WWF, ochrona klimatu jest dla nas priorytetem. Zobowiązujemy się do redukcji emisji zgodnie z naukowo ustalonymi celami klimatycznymi Science Based Target Initiative. 

Opracowujemy plan finansowania działań na rzecz klimatu i przyrody 

W ramach partnerstwa współpracujemy z WWF w celu opracowania oraz pilotażu koncepcji finansowania działań na rzecz klimatu i przyrody, uwzględniającego emisje naszej firmy. Podejście finansowe ma na celu maksymalizację korzyści, takich jak ochrona różnorodności biologicznej, a także wody, przy jednoczesnym poszanowaniu społeczności. Plan finansowania będzie powiązany z odpowiednimi projektami ochrony klimatu. 

Więcej szczegółów na temat naszego zaangażowania w ochronę klimatu 

Ochrona klimatu - Lidl Polska 

 

POSZANOWANIE BIORÓŻNORODNOŚCI

Identyfikujemy krytyczne zagrożenia dla bioróżnorodności, a następnie wdrażamy strategię jej ochrony  

Wspólnie z WWF dokonujemy przeglądu naszych analiz i celów związanych z zagrożeniami  dla natury, aby opracować i promować bardziej kompleksową strategię ochrony bioróżnorodności. Umożliwi nam to identyfikację i ograniczanie zagrożeń dla bioróżnorodności, takich jak wylesianie i wymieranie gatunków, w ramach naszego łańcucha wartości. Identyfikujemy szczególnie ryzykowne łańcuchy wartości i regiony, a także szukamy sposobów na zwiększenie ich odporności na szkodliwe czynniki. Dla tych obszarów opracujemy konkretne plany działania.  

Więcej szczegółów na temat naszego zaangażowania w ochronę bioróżnorodności 

Zrównoważony Rozwój - Poszanowanie bioróżnorodności - Lidl Polska

WODA

Określamy krytyczne zagrożenia związane ze słodką wodą, a następnie wdrażamy odpowiedzialną strategię wodną  

Korzystając z narzędzia WWF  Water Risk Filter, dokonujemy przeglądu naszych analiz i celów związanych z zagrożeniami dotyczącymi słodkiej wody, tak aby stworzyć bardziej kompleksową strategię odpowiedzialnego korzystania z tego zasobu. We współpracy z WWF identyfikujemy oraz minimalizujemy zagrożenia związane z wodą w całym naszym łańcuchu wartości. Jest to szczególnie ważne w przypadku produktów wysokiego ryzyka, takich jak kawa, owoce i warzywa, podczas uprawy których, naszym celem jest zapobieganie zanieczyszczeniu oraz niedoborom wody.

Transparentność w zakresie klimatu, bioróżnorodności i wody  

W ramach naszego partnerstwa ujawnimy ryzyka zidentyfikowane w naszym łańcuchu wartości oraz działania, które podejmujemy w celu zmniejszenia wpływu na środowisko, zgodnie z rozporządzeniem UE w sprawie wylesiania. 

SUROWCE

Surowce są podstawą naszych produktów. Dlatego uważamy, że naszym obowiązkiem jest ich zakup w sposób społecznie i ekologicznie odpowiedzialny. Strategia CSR Lidla określa nasze zaangażowanie w ochronę surowców. Wspieramy, a także popieramy cele rozporządzenia UE dotyczącego łańcuchów dostaw wolnych od wylesiania. 

W ramach naszego partnerstwa z WWF chcemy zapewnić odpowiedzialne pozyskiwanie kluczowych surowców w skali międzynarodowej oraz monitorować łańcuchy dostaw, tak aby były wolne od wylesiania i przekształcania. O ile nie zaznaczono inaczej, poniższe cele dotyczą naszych produktów marki własnej (asortyment stały i promocyjny) w Polsce i pozostałych krajach, w których obecny jest Lidl. Biorąc pod uwagę przepisy, takie jak EUDR, wyznaczyliśmy sobie następujące cele: 

- Zakup surowców nie wpływających na wylesianie i przekształcanie gruntów 

Pozyskujemy surowce krytyczne, takie jak soja, olej palmowy, kakao, kawa, wołowina, drewno, celuloza i papier, z łańcuchów dostaw wolnych od wylesiania i konwersji. Nieustannie udoskonalamy naszą strategię dotyczącą surowców, aby zapobiegać wylesianiu, a także przekształcaniu  gruntów na potrzeby produkcji asortymentu marki własnej. Podejście to jest zgodne z inicjatywą Accountability Framework Initiative (AFI) oraz rozporządzeniem UE w sprawie wylesiania i opiera się na przepisach EUDR. 

- Przestrzeganie dat granicznych wolnych od wylesiania i konwersji* 

Zapewniamy, że zarówno my, jak i nasi dostawcy przestrzegamy dat granicznych dotyczących zapobiegania wylesianiu oraz konwersji ustalonych przez AFI i rozporządzenie UE w sprawie wylesiania. Dotyczy to surowców wysokiego ryzyka, takich jak soja, olej palmowy, kakao, kawa, wołowina, drewno, celuloza i papier. 

* Każdy standard definiuje datę graniczną, po upływie której  wylesianie w celu uprawy surowców jest zabronione w określonej lokalizacji. Daty te różnią się w zależności od standardów. 

- Możliwość śledzenia i zaangażowanie dostawców 

Wymagamy od wszystkich obecnych oraz nowych dostawców przyjęcia polityki, która zapewni, że ich działalność będzie wolna od wylesiania, przekształcania gruntów i ich eksploatacji do końca roku obrotowego 2026. To zobowiązanie wykracza poza wymogi prawne. 

- Odpowiedzialne łańcuchy dostaw soi 

W ramach partnerstwa zobowiązujemy się do tworzenia w pełni identyfikowalnych łańcuchów dostaw soi, które są wolne od wylesiania, przekształcania, a także eksploatacji. Aby to osiągnąć, dokładnie ocenimy pochodzenie soi używanej bezpośrednio w naszym łańcuchu dostaw (alternatywne białka i produkty sojowe), a także w paszy dla wybranych produktów zwierzęcych, takich jak kurczak, jaja i wieprzowina. Ta analiza pomoże nam zidentyfikować obszary wymagające działania. 

Ponadto będziemy współpracować z Collaboration for Forests and Agriculture (CFA), aby ocenić i rozwiązać problemy związane z wylesianiem, przekształcaniem gruntów, a także eksploatacją w naszych własnych łańcuchach dostaw soi. Celem Lidla jest zapewnienie, że w dłuższej perspektywie nasze łańcuchy dostaw soi będą w pełni identyfikowalne i wolne od wylesiania, przekształcania oraz eksploatacji. 

- Odpowiedzialny olej palmowy (z pestek) 

Począwszy od roku obrotowego 2025 zobowiązujemy się do pozyskiwania wyłącznie identyfikowalnego oleju palmowego oraz z pestek palmowych, który nie pochodzi z wylesiania, przekształcania gruntów i eksploatacji. Aby to zapewnić, 100% naszego oleju palmowego i z pestek palmowych używanego zarówno w produktach spożywczych, jak i niespożywczych musi spełniać normy RSPO Segregated lub EU Organic. Ponadto 100% produktów pochodnych powinno być co najmniej zgodne ze standardem RSPO Mass Balance Standard. 

- Odpowiedzialna celuloza i papier 

Naszym celem jest pozyskiwanie wyłącznie identyfikowalnych, wolnych od wylesiania, konwersji oraz eksploatacji produktów papierowych i celulozowych na skalę międzynarodową do końca sierpnia 2025 r. 

Aby to osiągnąć, przeanalizujemy jakość, a także pochodzenie produktów papierowych i celulozowych. Ta analiza pomoże nam opracować kompleksową długoterminową strategię, aby zapewnić, że wszystkie produkty papierowe oraz celulozowe będą w pełni identyfikowalne i pozyskiwane w sposób odpowiedzialny. 

Obejmuje to celulozę i papier w naszych produktach marki własnej, ich etykiety i opakowania w Polsce i pozostałych krajach w których obecny jest Lidl. Akceptowane są standardy FSC, FSC MIX a także , w wyjątkowych przypadkach, PEFC i papier z recyklingu. 

- Odpowiedzialne pozyskiwanie kakao  

Naszym celem jest sprzedaż w 100% identyfikowalnych i zrównoważonych produktów kakaowych. Istotną częścią naszych wysiłków jest analiza pochodzenia kakao. Stanowi ona podstawę kompleksowej, zrównoważonej strategii pozyskiwania surowca, którą opracowujemy we współpracy z WWF. Strategia obejmuje takie działania jak inwestowanie w pełną identyfikowalność ziaren kakaowca i masła kakaowego, uczestnictwo w projektach ochronnych na kluczowych obszarach upraw wysokiego ryzyka oraz współpracę z odpowiednimi interesariuszami i inicjatywami mającymi na celu zrównoważoną produkcję kakao.”   

- Certyfikowana kawa: produkty z kawy i kawa palona  

Dążymy do tego, by 100% kawy w naszym asortymencie była certyfikowana, w tym kapsułki z kawą, kawa rozpuszczalnej oraz cappuccino. Naszym celem jest zapewnienie, że począwszy od roku obrotowego 2028 wszystkie sprzedawane produkty z kawy będą miały certyfikat zrównoważonego rozwoju. Minimalne akceptowane oznaczenia to Organic (UE), Rainforest Alliance i Fairtrade. Ponadto zobowiązujemy się do ciągłego zwiększania udziału certyfikowanej palonej kawy do 100%. 

- Certyfikowane łańcuchy dostaw herbaty  

Kolejnym celem, jaki sobie wyznaczyliśmy w ramach naszego partnerstwa z WWF, jest zapewnienie w pełni certyfikowanych produktów herbacianych. Obejmuje to wszystkie herbaty czarne, zielone ora herbaty rooibos naszych produktów marki własnej w Polsce, a także pozostałych krajach, w których obecny jest Lidl. Akceptowane są certyfikaty Organic (UE), Rainforest Alliance i Fairtrade. 

Więcej informacji o naszej strategii dotyczącej surowców: 

Polityki zakupowe - Lidl Polska

ŚWIADOME ODŻYWIANIE

W oparciu o naukowe zasady „Diety Planetarnej”, która zaleca bardziej roślinną dietę, w ciągu ostatnich kilku lat rozszerzyliśmy naszą ofertę o więcej produktów wegańskich i wegetariańskich. Dzięki temu zwiększamy nasze zaangażowanie w bardziej zrównoważone oraz zdrowe odżywianie, przyjmując strategię, która ma na celu ograniczenie spożycia produktów zwierzęcych na rzecz roślinnych. Aby to osiągnąć, monitorujemy i przejrzyście raportujemy proporcje źródeł białka zwierzęcego do roślinnego w naszym asortymencie. Na podstawie tych danych, stopniowo włączamy do naszej oferty bardziej zrównoważone i zdrowe produkty białkowe pochodzenia roślinnego. Zakres analizy obejmuje całą ofertę produktów w Polsce i wszystkich krajach Lidl na całym świecie: marki własne i marki innych producentów, asortyment standardowy oraz promocyjny. 

RYBY I OWOCE MORZA

Dążymy do ambitnego celu, jakim jest zwiększenie oferty zrównoważonego asortymentu ryb i owoców morza.  Koncentrujemy się na zapewnieniu transparentności i identyfikowalności, a także na stosowaniu uznanych oznaczeń, takich jak MSC, ASC, Bio, BAP4 Star oraz GlobalG.A.P. Nasze cele w tym obszarze obejmują cały asortyment ryb i owoców morza w Polsce, a także pozostałych krajach, w których obecny jest Lidl - w zakresie marek własnych i marek innych producentów oraz asortymentu stałego i promocyjnego. 

Transparentność i identyfikowalność w asortymencie ryb i owoców morza  

Jesteśmy zobowiązani do zapewnienia identyfikowalności i transparentności całego naszego asortymentu ryb oraz owoców morza. Dążymy do tego, aby do końca roku obrotowego 2024 wszystkie produkty z tego asortymentu były oznakowane informacjami o kraju produkcji, gatunku oraz metodzie połowu lub akwakultury. Pracujemy również nad wykazaniem pełnej identyfikowalności łańcucha dostaw ryb oraz owoców morza. W przypadku akwakultury obejmuje to identyfikowalność hodowanych gatunków, a także stosowanej paszy. W przypadku połowów dzikich staramy się zapewnić identyfikowalność poprzez weryfikację zarówno statku rybackiego, jak i konkretnego połowu. 

Odpowiedzialny asortyment ryb i owoców morza 

Naszym celem jest zapewnienie, że 100% naszego asortymentu ryb oraz owoców morza pochodzi ze źródeł klasyfikowanych jako zalecane lub akceptowalne zgodnie z kryteriami WWF. WWF klasyfikuje następujące źródła jako zalecane lub akceptowalne:  

• Wynik WWF 1-3  

• Certyfikaty MSC, ASC, Bio, BAP4 Star, GlobalG.A.P  

• Projekty poprawy rybołówstwa (FIP) i projekty poprawy akwakultury (AIP) wspierane przez WWF. Zobowiązujemy się również do zwiększenia udziału ryb i owoców morza pochodzących ze źródeł zalecanych przez WWF. Źródła te są definiowane jako te, które mają wynik WWF 1-2. Będziemy mierzyć to zobowiązanie, śledząc procent ryb oraz owoców morza, które pochodzą z zalecanych źródeł.  

Certyfikowane łańcuchy dostaw ryb i owoców morza  

Naszym celem jest zwiększenie w ofercie udziału ryb i owoców morza, oznaczonych certyfikatami rekomendowanymi przez WWF, tj. MSC, ASC, Bio, BAP 4-Star i GlobalG.A.P  

GOSPODARKA O OBIEGU ZAMKNIĘTYM I REDUKCJA MARNOTRAWSTWA ŻYWNOŚCI

Poprzez partnerstwo z WWF chcemy zapewnić również długoterminową ochronę zasobów. Skupiamy się przy tym na zwiększeniu możliwości recyklingu materiałów i minimalizacji marnotrawstwa żywności. 

Przeciwdziałanie marnotrawstwu żywności we własnej działalności 

Naszym celem jest przeciwdziałanie marnotrawstwu żywności w naszych sklepach i centrach dystrybucyjnych. Aby to osiągnąć, opracowujemy globalnie obowiązującą strategię z jasnymi celami. Skupiamy się na minimalizacji marnotrawstwa oraz optymalizacji wykorzystania niesprzedanej żywności, w tym jej przekazywaniu. Ponadto zobowiązujemy się do regularnego raportowania postępów zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym. To zobowiązanie dotyczy naszych sklepów w Polsce, a takż pozostałych krajach w których obecny jest Lidl. 

Marnotrawienie żywności w łańcuchu wartości 

Produkcja żywności często powoduje powstawanie produktów ubocznych, które prowadzą do marnotrawstwa. Wiele z nich można dalej przetwarzać, aby znacznie zmniejszyć ogólną ilość odpadów. Zobowiązujemy się do identyfikowania i rozwiązywania problemu marnotrawstwa żywności w naszych własnych procesach produkcyjnych, w szczególności w przypadku produktów naszej własnej marki. Skupiamy się na identyfikacji i udoskonalaniu procesów produkcyjnych, w których ryzyko strat żywności z powodu produktów ubocznych jest największe. 

Możliwość recyklingu opakowań i produktów nieżywnościowych 

Naszym celem jest udoskonalenie praktyk gospodarki o obiegu zamkniętym w zakresie opakowań oraz produktów nieżywnościowych. Do 2025 r. wspólnie z WWF opracujemy i wdrożymy strategię gospodarki o obiegu zamkniętym. Będzie ona dotyczyć opakowań produktów marek własnych i produktów marek własnych nieżywnościowych. 

EDUKACJA I RZECZNICTWO

Poprzez działania komunikacyjne i edukacyjne podnosimy świadomość tematu zrównoważonego rozwoju, zarówno w naszej branży, jak i wśród społeczeństwa.  

Opracowujemy plan zaangażowania kluczowych interesariuszy w konstruktywny dialog i zachęcenia ich do wspierania naszych celów. Nasze działania dotyczą ochrony klimatu, wody i różnorodności biologicznej. Aby osiągnąć te cele, musimy brać udział w krajowych inicjatywach oraz dzielić się wiedzą ekspercką, którą posiadamy. 

Więcej informacji


WWF Polska