Świadome odżywianie

Świadome odżywianie

ŚWIADOME ODŻYWIANIE: LIDL JAKO PIERWSZY WYBÓR DLA KAŻDEGO

Kompas Żywienia

LIDL Polska codziennie obsługuje wielu klientów w ponad 900 sklepach. 2285 produktów dostępnych w asortymencie stałym Lidl Polska stanowi ważną część ich żywienia*. Jesteśmy świadomi, że produkcja i konsumpcja żywności ma nie tylko duży wpływ na klimat i bioróżnorodność, ale także na zdrowie naszych klientów.
Jako sprzedawca detaliczny żywności, realizujemy swoją misję zaopatrzenia społeczeństwa w żywność. Wierzymy, że naszym obowiązkiem jest oferowanie klientom najlepszych produktów umożliwiających prowadzenie zdrowego i zrównoważonego stylu życia.

Naszą ofertę produktową kształtujemy w oparciu o założenia Diety Planetarnej (Planetary Health Diet - PHD; patrz pole informacyjne). W związku z tym  dążymy do ciągłego poszerzania gamy artykułów roślinnych do 2050 roku, zgodnie z PHD. Do roku 2030 Lidl zwiększy udział sprzedawanej żywności pochodzenia roślinnego - takiej jak roślinne źródła białka, produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa - o 20 procent we wszystkich 31 krajach, w których znajdują się sklepy Lidl. Ponadto będziemy pierwszym sprzedawcą detalicznym żywności, który zapewni przejrzystość dla wszystkich kategorii żywności w naszym asortymencie we wszystkich 31 krajach, w których działa sieć. Nasi klienci zachowają prawo wyboru - dzięki bardziej zrównoważonemu asortymentowi produktów chcemy ułatwić im prowadzenie świadomego, zdrowego i bardziej przyjaznego dla środowiska stylu życia.

*wg. stanu na dzień 17.01.2025r.

Dobrze wiedzieć

Wraz z założeniami Diety Planetarnej, Komisja EAT Lancet opracowała opartą na naukowych podstawach koncepcję żywieniową, która koncentruje się zarówno na zdrowiu ludzi, jak i całej planety. Dieta oparta w przeważającej mierze na roślinach pozwoli wyżywić globalną populację 10 miliardów ludzi, której spodziewamy się w 2050 roku, w ramach możliwości jakie zapewnia nasza planeta.

NASZE DZIAŁANIA W SKRÓCIE

Zgodnie z naszym motto „W trosce o lepsze jutro”, zdefiniowaliśmy cele, aby móc oferować naszym klientom najlepszą gamę produktów wspierających  zdrowy bardziej zrównoważony styl życia. Nasze działania opierają się na trzech filarach: "Zdrowe odżywianie", "Zrównoważone odżywianie" oraz "Przejrzystość i rozwój kompetencji".

Do 2030 roku Lidl Polska zamierza zwiększyć udział źródeł białka pochodzenia roślinnego w stosunku do źródeł białka pochodzenia zwierzęcego w swoim asortymencie do 15 procent (poziom bazowy: rok 2022). Od 2022 r. obliczamy stosunek źródeł białka pochodzenia roślinnego w porównaniu do źródeł białka zwierzęcego w swoim asortymencie. W celu zapewnienia transparentności, począwszy od 2025 r., Lidl Polska będzie raportował stosunek białek roślinnych do zwierzęcych.

Od lat rozwijamy nasz asortyment, koncentrując się na świadomym odżywianiu. W 2017 roku wprowadziliśmy w Polsce własną wegańską markę Vemondo, chcąc odpowiadać na potrzeby wegan i wegetarian, ale również zachęcać pozostałych klientów do diety roślinnej.

Asortyment owoców i warzyw jest ważną częścią naszej strategii świadomego odżywiania w ramach modelu Diety Planetarnej. W Lidlu będziemy nadal zapewniać naszym klientom duży wybór świeżych owoców i warzyw każdego dnia. Ponadto skupimy się na oferowaniu bardziej sezonowych i regionalnych produktów spożywczych pochodzących, w miarę możliwości, z upraw ekologicznych.

Zobowiązaliśmy się również do zmniejszenia strat żywności i odpadów organicznych o 50 procent do 2030 roku. Aby to osiągnąć, od wielu lat stosujemy kompleksowe podejście w całym łańcuchu dostaw, aby zminimalizować straty żywności na każdym jego etapie.

Ulepszamy skład i wartości odżywcze naszych produktów.

Do 2030 r. Lidl Polska zamierza zwiększyć udział pełnych ziaren w produktach zbożowych do 15 procent (poziom bazowy: rok 2023).
Rozszerzamy także  wybór produktów pełnoziarnistych: do 2030 roku zamierzamy oferować co najmniej jedną opcję pełnoziarnistą we wszystkich odpowiednich grupach produktowych.

Do końca roku obrotowego 2025 zmniejszymy również ilość (ważoną wielkością sprzedaży) dodanego cukru i soli w produktach naszych marek własnych o 20 procent.

Zwiększamy świadomość naszych klientów, aby ułatwić im zdrowszą i bardziej zrównoważoną konsumpcję. W celu poprawy przejrzystości, oznaczamy produkty uznanymi certyfikatami i etykietami, takimi jak Fairtrade czy BIO. Aby lepiej wskazywać właściwości odżywcze, w 2022 roku zaczęliśmy używać wskaźnika Nutri Score i sukcesywnie rozszerzamy go na produktach marek własnych.

NASZE ZAANGAŻOWANIE W ŚWIADOME ODŻYWIANIE

"W celu zapewnienia zdrowej żywności dla wciąż rosnącej populacji naszej planety, musimy zmienić sposób, w jaki odżywiamy się na całym świecie. W Lidlu od lat angażujemy się w takie działania, bazując na naukowym podejściu Diety Planetarnej”.

Wojciech Grohn - Członek Zarządu Lidl Polska

NASZE ZAANGAŻOWANIE W LICZBACH

+ 20% Wzrost sprzedaży żywności pochodzenia roślinnego*

Udział pełnego ziarna 15% (proporcja pełnego ziarna do ilości całkowitego ziarna)

Udział białka pochodzenia roślinnego 15% (Proporcja źródeł białka pochodzenia roślinnego** do źródeł białka pochodzenia zwierzęcego)

* W porównaniu z rokiem bazowym 2023; zgodnie z definicją diety planetarnej: rośliny strączkowe, orzechy, nasiona, pełne ziarno, owoce i warzywa; ziemniaki (warzywa skrobiowe) stanowią wyjątek

** Orzechy, nasiona, rośliny strączkowe i wegańskie alternatywy dla żywności pochodzenia zwierzęcego