ŚWIADOME ODŻYWIANIE: LIDL JAKO PIERWSZY WYBÓR DLA KAŻDEGO
Współpraca z naszym partnerem - WWF Polska
To, co jemy i w jaki sposób produkowana jest żywność, ma duży wpływ na klimat i środowisko, a poprzez nasze wybory możemy napędzać znaczące, pozytywne zmiany. Wspólnie z WWF Polska rozwinęliśmy naszą Strategię Świadomego Odżywiania ramach naszej wspólnej misji zapewniania możliwości dokonywania bardziej zrównoważonych wyborów.
W ramach tej strategii wyznaczyliśmy ambitne cele we wszystkich 31 krajach, w których znajdują się sklepy Lidl, wykorzystując metodologię WWF [wwf-planet-based-diets-retailer-methodology.pdf] dla zdrowych i zrównoważonych diet do oceny i kierowania naszymi postępami.
Jednym ze sposobów na poprawę zdrowia i środowiska jest zwiększenie udziału roślin w diecie w stosunku do produktów pochodzenia zwierzęcego. Chociaż mięso, ryby, jaja i nabiał są cennymi źródłami składników odżywczych, korzystne może być ograniczenie ich spożycia. Można na przykład włączyć do posiłków więcej produktów pochodzenia roślinnego, takich jak nasiona roślin strączkowych, orzechy, pestki oraz różnorodne warzywa i owoce.
Wraz z założeniami Diety Planetarnej, Komisja EAT Lancet opracowała opartą na naukowych podstawach koncepcję żywieniową, która koncentruje się zarówno na zdrowiu ludzi, jak i całej planety. Dieta oparta w przeważającej mierze na roślinach pozwoli wyżywić globalną populację 10 miliardów ludzi, której spodziewamy się w 2050 roku, w ramach możliwości jakie zapewnia nasza planeta.
NASZE DZIAŁANIA W SKRÓCIE
Zgodnie z naszym motto „W trosce o lepsze jutro”, zdefiniowaliśmy cele, aby móc oferować naszym klientom najlepszą gamę produktów wspierających zdrowy bardziej zrównoważony styl życia. Nasze działania opierają się na trzech filarach: "Zdrowe odżywianie", "Zrównoważone odżywianie" oraz "Przejrzystość i rozwój kompetencji". W ten sposób aktywnie wspieramy przejście w kierunku zrównoważonego żywienia.
Sposób naszego odżywiania ma duże znaczenie w kontekście wpływu człowieka na środowisko. Na przykład proces tworzenia produktów pochodzenia zwierzęcego odpowiada za:
- Około 20% globalnej emisji gazów cieplarnianych
- 80% światowego wykorzystania gruntów
- 40% globalnego wylesiania lasów pierwotnych
- 30% zużycia słodkiej wody na świecie
Naszym celem jest zwiększenie udziału roślinnych źródeł białka przy jednoczesnym zmniejszeniu negatywnego wpływu ekologicznego i społecznego w łańcuchach dostaw surowców. Nie tylko poszerzamy naszą ofertę produktów wegańskich i wegetariańskich, ale także oferujemy więcej żywności sezonowej i regionalnej – preferując produkty BIO.
Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Zakupowej Świadomego Odżywiania. - Świadome odżywianie
Do 2030 roku Lidl Polska zamierza zwiększyć udział źródeł białka pochodzenia roślinnego w stosunku do źródeł białka pochodzenia zwierzęcego w swoim asortymencie do 15 procent (poziom bazowy: rok 2022). Od 2022 r. obliczamy stosunek źródeł białka pochodzenia roślinnego w porównaniu do źródeł białka zwierzęcego w swoim asortymencie. W celu zapewnienia transparentności, począwszy od 2025 roku będziemy raportować podział białek w naszym asortymencie poprzez umieszczenie tych informacji w naszym raporcie zrównoważonego rozwoju. Rdzeniem naszej strategii jest rozszerzenie naszej oferty produktów roślinnych, a także przejrzyste przedstawianie proporcji źródeł białka pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Elementy te opierają się na opracowanych naukowo zasadach Diety Planetarnej. Lidl Polska podejmuje teraz kolejne znaczące kroki i wdraża jako pierwszy detaliczny sprzedawca żywności następujące środki:
1. tworzymy transparentność w zakresie proporcji źródeł białka pochodzenia zwierzęcego w porównaniu do źródeł roślinnych a wyniki będziemy publikować w cyklu rocznym
2. wyznaczyliśmy cel dotyczący udziału białek pochodzenia zwierzęcego i roślinnego w naszym asortymencie.
Od lat rozwijamy nasz asortyment, koncentrując się na świadomym odżywianiu. W 2017 roku wprowadziliśmy w Polsce własną wegańską markę Vemondo, chcąc odpowiadać na potrzeby wegan i wegetarian, ale również zachęcać pozostałych klientów do diety roślinnej.
Asortyment owoców i warzyw jest ważną częścią naszej strategii świadomego odżywiania w ramach modelu Diety Planetarnej. W Lidlu będziemy nadal zapewniać naszym klientom duży wybór świeżych owoców i warzyw każdego dnia. Ponadto skupimy się na oferowaniu bardziej sezonowych i regionalnych produktów spożywczych pochodzących, w miarę możliwości, z upraw ekologicznych.
Zobowiązaliśmy się również do zmniejszenia strat żywności i odpadów organicznych o 50 procent do 2030 roku. Aby to osiągnąć, od wielu lat stosujemy kompleksowe podejście w całym łańcuchu dostaw, aby zminimalizować straty żywności na każdym jego etapie.
Ulepszamy skład i wartości odżywcze naszych produktów.
Do 2030 r. Lidl Polska zamierza zwiększyć udział pełnych ziaren w produktach zbożowych do 15 procent (poziom bazowy: rok 2023). Rozszerzamy także wybór produktów pełnoziarnistych: do 2030 roku zamierzamy oferować co najmniej jedną opcję pełnoziarnistą w określonych grupach produktowych.
Do końca roku obrotowego 2025 zmniejszymy również ilość (ważoną wielkością sprzedaży) dodanego cukru i soli w produktach naszych marek własnych o 20 procent.
Zwiększamy świadomość naszych klientów, aby ułatwić im zdrowszą i bardziej zrównoważoną konsumpcję. W celu poprawy przejrzystości, oznaczamy produkty uznanymi certyfikatami i etykietami, takimi jak Fairtrade czy BIO. Aby lepiej wskazywać właściwości odżywcze, w 2022 roku zaczęliśmy używać wskaźnika Nutri Score i sukcesywnie rozszerzamy go na produktach marek własnych.
Od 2025 r. Lidl Polska będzie co roku zapewniać transparentność w zakresie proporcji udziału źródeł białka pochodzenia zwierzęcego w stosunku do źródeł białka pochodzenia roślinnego w swoich produktach, a także w odniesieniu do całego asortymentu produktów (w kg), zgodnie z zasadami Diety Planetarnej.
Lidl Polska opiera się na metodologii WWF. W dyskusjach z interesariuszami okazała się ona najbardziej akceptowaną obecnie metodą. Ogólnie rzecz biorąc, Lidl jest zainteresowany międzysektorową metodologią obliczania podziału białka i będzie pracować nad jej wprowadzeniem.
Metodologia WWF jasno i konsekwentnie pokazuje podział źródeł białka. Jest ona zgodna z założeniami Diety Planetarnej (PHD), której celem jest osiągnięcie w 2050 r. stosunku białek w 60 procentach pochodzenia roślinnego do 40 procent białek pochodzenia zwierzęcego. Lidl kieruje się tą wartością docelową we wspólnie opracowanej strategii Świadome Odżywianie.
Obecny stosunek białek pochodzenia roślinnego do tych pochodzenia zwierzęcego w asortymencie Lidl Polska w roku finansowym 2024 wynosił od 9,48% do 90,52%. W przypadku produktów mlecznych stosunek ten wynosił 3,25% do 96,75%. W porównaniu z rokiem obrotowym 2023 odnotowaliśmy zatem spadek udziału roślinnych źródeł białka w naszym asortymencie o 0,96 punktu procentowego oraz spadek udziału roślinnych alternatyw mlecznych o 0,35 punktu procentowego.
W odniesieniu do całego asortymentu*, udział źródeł białka zwierzęcego wynosi 14,64 procent. W przypadku roślinnych źródeł białka jest to 1,53 procent.
*Ilość wszystkich przyjmowanych produktów marek własnych oraz markowych z naszego stałego i promocyjnego asortymentu, w kilogramach.
Do 2030 roku chcemy zwiększyć stosunek źródeł białka pochodzenia roślinnego do źródeł białka pochodzenia zwierzęcego do 15%. Obejmuje to zwiększenie udziału roślin strączkowych, orzechów, pestek, a także wegańskich alternatyw dla mięsa, jaj i ryb. Planujemy również zwiększyć udział alternatywnych produktów mlecznych do 8 procent do 2030 roku.
Zgodnie z naszym celem, jakim jest zapewnienie przejrzystości i oferowanie naszym klientom zdrowego i zrównoważonego asortymentu, analizujemy wszystkie nasze produkty przy użyciu metody WWF i przypisujemy je do odpowiednich kategorii PHD.
Całkowity udział źródeł białka wynosi 16,17% (docelowy PHD 16 procent), podzielony na 14,64% źródeł białka zwierzęcego (docelowy PHD 6,4%) i 1,53% źródeł białka roślinnego (docelowy PHD 9,6%).
W porównaniu do PHD, udział produktów mlecznych w ogólnym asortymencie Lidl Polska jest nieco wyższy i wynosi 22,78% (docelowy PHD 19% produktów zwierzęcych), z czego alternatywne produkty roślinne stanowią 0,74%, podczas gdy udział produktów zwierzęcych wynosi 22,04%.
Pełne ziarna stanowią 1,19% całkowitego asortymentu, z czego zboża stanowią 8,7% (docelowy PHD 18%). Kategoria zbóż łącznie stanowi 9,89% całkowitego asortymentu.
Warzywa skrobiowe stanowią 2,65% całkowitego asortymentu (docelowy PHD 4%), podczas gdy owoce i warzywa stanowią 31,76% (docelowy PHD 38%).
Tłuszcze stanowią 2,62% całkowitej oferty produktów Lidla w Polsce, z czego 1,31% to tłuszcze roślinne, a 1,31% to tłuszcze zwierzęce.
W kategorii cukrów dodanych produkty roślinne stanowią 1,63% całkowitego asortymentu.
Na poziomie artykułów, kategoria dań gotowych stanowi 12,11% całkowitego asortymentu. Możliwe jest przypisanie produktów convenience do odpowiednich kategorii, jeśli Lidl przeprowadzi obliczenia na poziomie składników. Jest to dla nas kolejny logiczny krok, zgodnie z zaleceniami metody WWF. Istnieje również możliwość podzielenia całego asortymentu produktów Lidl na produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Należy zauważyć, że produkty pochodzenia roślinnego nie zawsze muszą być zdrowe i zrównoważone. Na przykład tabliczka czekolady może być produktem roślinnym, ale nie jest produktem zdrowym. Kategorie PHD obejmujące produkty pełnoziarniste, roślinne źródła białka oraz owoce i warzywa to kategorie oparte na roślinach, zdrowe i zrównoważone, których udział chcemy zwiększyć w naszym asortymencie w przyszłości.
Jeśli jednak wszystkie kategorie roślinne porównamy do wszystkich kategorii zwierzęcych, okaże się, że w roku obrotowym 2023 50,6 procent naszego asortymentu żywnościowego składało się z żywności pochodzenia roślinnego, a 49,4 procent - z żywności pochodzenia zwierzęcego.
Obliczanie współczynnika udziału białka w naszym asortymencie opiera się na metodologii WWF (World Wide Fund for Nature). W tym celu przeanalizowaliśmy cały nasz asortyment na poziomie produktu, co oznacza ilość towarów przychodzących w kilogramach wszystkich produktów marek własnych i markowych, zarówno z asortymentu stałego, jak i promocyjnego. W kolejnym kroku produkty zostały przypisane do odpowiednich kategorii Diety Planetarnej (PHD). Napoje zostały wyłączone z tej analizy, ponieważ nie są uwzględniane w PHD. Na podstawie tej kategoryzacji określono stosunek białka, koncentrując się wyłącznie na kategoriach PHD białek pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Kluczowe produkty pochodzenia zwierzęcego obejmują jaja, ryby, drób oraz czerwone i przetworzone mięso. Roślinne źródła białka obejmują rośliny strączkowe, orzechy i pestki, a także wegańskie zamienniki mięsa oraz algi. Według PHD roślinne alternatywy nabiału nie są klasyfikowane jako białka roślinne. W związku z tym podajemy stosunek białka dla produktów mlecznych i alternatyw mlecznych oddzielnie, a także ustaliliśmy odrębny cel dla tej kategorii.
Produkty convenience nie są obecnie uwzględniane we wskaźniku białka, ponieważ nie można ich jeszcze jednoznacznie skategoryzować na poziomie produktu. Taka kategoryzacja będzie możliwa, gdy Lidl przeprowadzi obliczenia na poziomie składników. Zgodnie z zaleceniami metodologii WWF jest to dla nas kolejny logiczny krok. Więcej szczegółów można znaleźć tutaj.
W metodologii WWF kategoria HSSF (High Salt, Sugar and Fat) składa się z następujących kategorii PHD: tłuszczów, cukru dodanego i produktów convenience. W Lidlu stosujemy obecnie kategoryzację na poziomie produktu. Ponieważ produkty convenience nie są wyraźnie wymienione w kategoryzacji metody WWF, zdecydowaliśmy się na transparentną prezentację naszego asortymentu w oparciu o kategorie PHD, uzupełnione o dodatkową kategorię produktów convenience.
Ponadto Lidl Polska jest zainteresowany międzybranżową metodologią obliczania wskaźnika białka i będzie aktywnie wspierać jej rozwój.
NASZE ZAANGAŻOWANIE W ŚWIADOME ODŻYWIANIE
"W celu zapewnienia zdrowej żywności dla wciąż rosnącej populacji naszej planety, musimy zmienić sposób, w jaki odżywiamy się na całym świecie. W Lidlu od lat angażujemy się w takie działania, bazując na naukowym podejściu Diety Planetarnej”.
Wojciech Grohn - Członek Zarządu Lidl Polska
NASZE ZAANGAŻOWANIE W LICZBACH
+ 20% Wzrost sprzedaży żywności pochodzenia roślinnego*
Udział pełnego ziarna 15% (proporcja pełnego ziarna do ilości całkowitego ziarna)
Udział białka pochodzenia roślinnego 15% (Proporcja źródeł białka pochodzenia roślinnego** do źródeł białka pochodzenia zwierzęcego)
* W porównaniu z rokiem bazowym 2023; zgodnie z definicją diety planetarnej: rośliny strączkowe, orzechy, nasiona, pełne ziarno, owoce i warzywa; ziemniaki (warzywa skrobiowe) stanowią wyjątek
** Orzechy, nasiona, rośliny strączkowe i wegańskie alternatywy dla żywności pochodzenia zwierzęcego