Warta

10 i 11 września 2025 r. odbyła się czwarta edycja akcji „WARTA warta posprzątania”, w ramach której wolontariuszki i wolontariusze posprzątali tereny w pobliżu Jeziora Maltańskiego, a także brzegi poznańskiej części Cybiny wraz z Polaną Mycielskich i Stawem Olszak. Inicjatywa przyciągnęła prawie 800 ochotniczek i ochotników, którzy zabrali nad jeziorem i rzeką blisko 900 kg śmieci! Przedsięwzięcie to autorska inicjatywa Lidl Polska oraz Fundacji Nasza Ziemia i zostało przeprowadzone jako Akcja Specjalna w ramach 32. Akcji Sprzątania świata – Polska pod patronatem honorowym Prezydenta Miasta Poznania oraz organizacji UN Global Compact Network Poland.            

Około godziny 14:00 w czwartek  11 września zakończyła się czwarta edycja ekologicznego wydarzenia „WARTA warta posprzątania”. Każdy mógł dołączyć do akcji, aby razem z innymi posprzątać poznańskie tereny zielone. Akcja pokazuje, jak ogromna jest potrzeba takich inicjatyw. Blisko 3000 osób zebrało łącznie we wszystkich odsłonach akcji niemal 5000 kg śmieci. To imponujący wynik, ale zarazem sygnał, jak istotne jest aktywne działanie na rzecz dbania o środowisko, zaczynając od najbliższego otoczenia. Wśród tegorocznych 851 kg posprzątanych odpadów aż 120 kg stanowił plastik. Zebrano również 2500 niedopałków papierosowych i 300 kapsli.           

Nie tylko Warta warta jest posprzątania!        

Tereny akcji, podobnie jak w latach ubiegłych, zostały wybrane w porozumieniu z Urzędem Miasta Poznania. Rzeka Cybina, stanowiąca oś podłużną obszaru Natura 2000, jest prawobrzeżnym dopływem Warty, a Jezioro Maltańskie jest zbiornikiem powstałym w wyniku wypiętrzenia rzeki Cybiny. Miejsca przeprowadzenia tegorocznej akcji nawiązują zatem do tytułowej rzeki – Warty - od której zaczął się projekt w 2022 roku. Wody Cybiny zasilają Maltę, a następnie wpływają do Warty, niestety bardzo często niosąc ze sobą śmieci, czego dowodem są wyniki naszej akcji. Sprzątając zatem te miejsca, celem było ograniczenie zanieczyszczeń tytułowej rzeki. Ponadto są to punkty na mapie Poznania, gdzie spotykają się natura, wypoczynek i kultura miejska, w myśl hasła tegorocznej Akcji Sprzątanie świata – Polska ,,W naturę z kulturą”.                  

To koniec kolejnej edycji akcji ,,WARTA warta posprzątania", ale zdecydowanie nie koniec podejmowanych przez nas kroków na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Dwudniowe działania zmieniły oblicze Jeziora Maltańskiego i poznańskiej części Cybiny, sprawiając, że są znów bardziej przyjazne dla ludzi i zwierząt. Dzięki wolontariuszom, uczniom, pracownikom Lidl Polska, a także mieszkańcom Poznania i okolic udało się zebrać blisko 900 kg odpadów. Zdajemy sobie sprawę z wagi problemu zaśmiecania środowiska, zwłaszcza plastikiem oraz tzw. śmieciami weekendowymi, i jesteśmy świadomi, że jest to wyzwanie wymagające systematycznych działań. Rezultaty akcji przeprowadzonej z Fundacją Nasza Ziemia udowadniają jednak, że dzięki współpracy możemy razem budować bardziej zieloną przyszłość - dla nas i kolejnych pokoleń. – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.               

„WARTA warta posprzątania” to nie tylko dwudniowe wydarzenie, lecz także długofalowy wkład w walkę z problemem zaśmiecania środowiska. Jak co roku serce akcji stanowiły dzieci i młodzież w wieku szkolnym. Organizatorom zależy na podnoszeniu problemu śmiecenia, nie tylko przez eliminację jego skutków, czyli samo sprzątanie, ale także naukę u podstaw, dlatego założeniami projektu są również promowanie dobrych wzorców i edukacja ekologiczna. Podczas całego wydarzenia, w kwaterze głównej akcji, dostępne były specjalne stoiska edukacyjne, gdzie odbywały się ciekawe konkursy, quizy, gry i zabawy promujące dobre nawyki oraz podnoszące świadomość w zakresie recyklingu i ochrony zasobów.                    

Edukacja ekologiczna w formie gier, zabaw, quizów, pokazów towarzyszy każdemu sprzątaniu organizowanemu w ramach Akcji Sprzątanie świata - Polska. Od samego początku, od 1994 roku, kiedy to Clean up The World w Polsce zaszczepiła nasza Założycielka i Inicjatorka Akcji Sprzątanie świata w Polsce Mira Stanisławska-Meysztowicz, było dla nas ważne, aby uświadamiać, że porzucone w naturze odpady szkodzą nam samym oraz uczyć, jak poprawnie je segregować i dlaczego to jest takie ważne - mówi Grzegorz Mikosza, Główny Koordynator Akcji Sprzątanie świata w Polsce. Dlatego oprócz efektu, jakim było posprzątanie 851 kilogramów odpadów z terenu Malty i Cybiny, niezwykle nas ucieszyła duża liczba atrakcyjnych stoisk edukacyjnych czwartej edycji, które tłumnie odwiedzali uczestnicy akcji specjalnej „Warta warta posprzątania” organizowanej w partnerstwie z firmą Lidl Polska– podsumowuje Mikosza.                      

Plastik - temat rzeka

Lidl Polska poprzez inicjatywy takie jak „WARTA warta posprzątania” realizuje przyjętą przez organizację strategię REset Plastic. Firma zobowiązała się do ograniczania ilości tworzyw sztucznych w Lidlu i jego otoczeniu, lecz także do podnoszenia świadomości nt. problemu oraz edukacji w zakresie ekologii. Aby zminimalizować swój wpływ na środowisko naturalne, zgodnie ze strategią REset Plastic, Lidl Polska dąży do tego, aby do 2025 r., 100% opakowań produktów marek własnych maksymalnie nadawało się do recyklingu, aby zredukować o 30% zużycie plastiku w opakowaniach jednostkowych oraz zbiorczych produktów marek Lidla oraz wykorzystywać w nich średnio 25% recyklatów. Firma bierze również odpowiedzialność za plastik, który już znajduje się w środowisku naturalnym, a nie został poddany recyklingowi.

Logotyp UNGC Global Compact Network Poland

UN Global Compact Network Poland jest biurem krajowym oraz lokalnym punktem kontaktowym i informacyjnym dla polskich członków United Nations Global Compact – inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ zrzeszającej biznes działający na rzecz zrównoważonego rozwoju. Swoją misję realizuje poprzez działania w trzech programach parasolowych: Climate Positive, Business and Human Rights oraz Governance 

Nasza Ziemia

Fundacja Nasza Ziemia od 1994 roku nieprzerwanie realizuje dwa duże ekologiczne programy. Należą do nich: Akcja Sprzątania świata – Polska, która promuje ideę nieśmiecenia oraz Ekoedukacja, która kształci w zakresie ekologii i ochrony środowiska dzieci, młodzież i dorosłych. Akcja ,,WARTA warta posprzątania” to autorska inicjatywa Fundacji Nasza Ziemia realizowana w partnerstwie z firmą Lidl Polska.

PATRONI MEDIALNI

Patroni medialni